Protestantse Gemeente

Gennep en omstreken

begraafplaats.gifklok met inscriptie 1.gifpreekstoel.jpghugenoten.jpgantependium rood.jpgengel.jpghaan.jpggraftegel.jpgzegel Julien.gifopen deur.jpgantependium paars.jpgantependium wit 1a.jpgvoorzijde.jpgorgel.jpgtoren.gifbouwplaat.jpgantependium groen.jpgbijbel.gif

alt

 

Vol verwachting klopt ons hart want het is Advent geworden, een prachtige periode van verwachten. Vier weken lang komen we elke zondag een stukje dichterbij de Kerstnacht en bij eerste Kerstdag. Dit jaar doen we dat aan de hand van het Evangelie van Lucas. We volgen het vanaf de Proloog, vanaf het eerste begin, tot en met die bijzondere gebeurtenis waarna niets meer hetzelfde zou zijn. zo kan iedereen horen en meelezen wat er toen is gebeurd en komen we allemaal tegelijkertijd aan bij het goede bericht over de geboorte van Jezus Christus. Volgens mij is het moment dat God Zijn Belofte aan ons heeft vervuld nog steeds het grootste wonder na de Schepping! Vier weken lang zijn we dus bezig met verwachten. Duidelijk: het is niet niks om in het dagelijkse leven al je verwachtingen op peil te houden, laat staan het vooruitzicht op de komst van de Messias dat daar gevoelsmatig dichtbij ligt. Velen haken dus inderdaad af, het duurt hen te lang en zo blijkt verwachten dan ineens een heel karwei! Als het over die Vervulling der tijden gaat lees je daarover veel in de Bijbel, zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament. Zo profeteert bijvoorbeeld Jesaja toen het oude volk weer eens zwaar onder vuur ligt, dat God aan alle ellende en onvolkomenheid in de wereld een einde zal maken. We halen Jesaja daarom dan ook graag aan in deze tijd. Of dat helemaal correct is of niet verschillen de meningen wel eens. Hoe dan ook, het wordt duidelijk dat ééns de tijd wordt vervuld en Gods Vrede en heelheid aanbreekt, nadat God Zijn Uitverkorene op aarde heeft gebracht. In het boek Jesaja 42 kunt u vanaf vers 1 al vinden wat hij daarover profeteerde. Vaak noemt hij daarbij ook het Verbond tussen God en àlle mensen. In het Nieuwe Testament verandert die oude verwachting in de concrete vervulling van Gods Belofte met de grootse gebeurtenis van de geboorte van Christus. Vanaf het éérste moment dat je het Evangelie van Lucas openslaat werpt dat zijn Licht al vooruit. Net als in de tijd van Jesaja had volk weer te lijden, nu vanwege de Romeinse overheersing. Hun gevoel van overmand te zijn, onderdrukking, eenzaamheid en van God verlaten te zijn is voor velen in onze tijd ook weer herkenbaar! Denk maar eens na over de vraag wat ons in ònze tijd onderdrukt, waar en wanneer wìj de pijn voelen van gemis, verdriet of onrecht en waar je dat het meeste voelt als alles donker is om je heen en je dringend verlangt naar warmte en licht, aan het einde van je benarde situatie. Kom je dàn nog uit bij de verwachting van Gods Belofte voor ons, kun je dan Zijn licht en warmte om je heen nog voelen of is alles uitgedoofd? Misschien is er dan in deze Adventstijd wel zoveel om je heen te beleven dat je daardoor weer opgeladen wordt en raak je daardoor weer zo geïnspireerd dat je over je teleurgestelde verwachting heenspringt en vol verwachting ‘met allen tesamen’ je weer kunt verwonderen over de vervulling van Gods Belofte, laat je die Blijde Boodschap weer toe, gaat je hart weer vol verwachting kloppen en word je weer verwarmd door Gods Licht dat zèlfs straalt tot in àl onze duisternis!

Een warme Advent en in ruime mate Gods Liefde toegewenst!

 

Hartelijke groet, Ds Rob Fechner

 

Login Form

December 2018
Z M D W D V Z
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5